Cara-Cara Nak Berhenti Kerja Yang Betul Dan Terhormat


Bicara secara diplomasi amat penting untuk menambat hati seseorang terutama dalam urusan perniagaan. Namun begitu, tahukah anda bahawa diplomasi juga penting dan boleh dipraktikkan sewaktu anda ingin berhenti kerja. Ink kerana, sekiranya anda gagal menyuarakan tujuan untuk berhenti dengan kata-kata yang lembut dan sesuai, anda pasti akan dimarahi atau kebih teruk lagi tidak dibenarkan berhenti.

Bagi membantu anda menangani masalah ini, apa kata ikut 10 tip yang diberikan supaya pemergian anda 'direstui' dan dalam masa yang sama meninggalkan nama dan imej yang baik di tempat lama anda bekerja.

1. BERSIKAP PROFESIONAL. Perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah bersikap profesional iaitu dengan menulis surat berhenti kerja sekurang-kurangnya sebulan sebdlum tarikh anda berhenti. Selain itu, penting juga untuk anda menulis alasan yang munasabah sebagai sebab anda berhenti. Perlu diingat, sama ada anda suka atau tidak kepada majikan, surat berhenti tetap harus diberikan kepadanya. Pastikan juga isi kandungan surat tersebut sinkat, padat dan jelas supaha mudah difahami majikan. 

2. UTAMAKAN MAJIKAN. Sebaik-baiknya maklumkan berita pemberhentian anda kepada majikan terlebih dahulu. Setelah itu barulah kepada rakan sekerja yang lain. Ia penting bagi menjaga status diri anda di samping mengelakkan majikan berasa dirinya di belakangi. 

3. ELAKKAN BERBICARA MENGENAI TEMPAT KERJA BARU. Sebolehnya elakkan daripada berbicara mengenai jumlah gaji, faedah atau posisi jawatan yang bakal anda sandang di tempat baru kepada rakan sekerja. Dikhuatiri tindakan anda ini  akan menimnulkan perasaan syak wasangka atau perasaan iri hati teman sekerja. Langkah terbaik yang boleh dilakukan adalah dengan menyatakan rasa terima kasih yang tidak terhingga di atas kesudian mereka memberk tunjuks ajar dan bantuan kepada anda selama ini. 

4. SELESAIKAN TUGAS SEBELUM BERHENTI. Sebelum berhenti, pastikan anda menyiapkan segala tugasan anda sehingga selesai terlebih dahulu. Ini bukan sahaja akan memudahkan urusan selepas pemergian anda tetapi juga sebagai bukti bahawa anda merupakan seorang pekerjan yang bertanggung jawab. 

5. KEMASKAN MEJA KERJA. Pastikan anda mengemas meja sebelum meninggalkan pejabat. Ingat! Jangan sesekali meninggalkan meja kerja anda berada dalam keadaan bersepah atau tidak tersusun. Sebaiknya, luangkan masa sekurang-kurangnya sehari untuk mengemas dan menyimpan barang-barang peribadi anada. 

6. TAWARKAN BANTUAN. Tidak salah rasanya jika anda menwarkan bantuan kepada bekas majikan sekiranya bekas majikan belum menemui pengganti anda. Untuk membantunya, nyatakan kesediaan anda menjawab pertanyaan berkaitan kerja lama anda melalui telefon atau email daripada pelanggan. 

7. JANGAN HILANGKAN DIRI. Jangan menghilangkan diri atau ponteng kerja sehingga tarikh tamat anda bekerja. Tindakan ini penting dan merupakan bukti anda seorang pekerja yang bertanggungjawab dan berdedikasi. 

8. USAH MEMPERLEKEHKAN RAKAN SEKERJA. Elakkan daripada mengejek atau memperlekehkan rakan sekerja, majikan dan syarikat lama anda. Ingat! Teman-teman sekerja adalah insan yang pernah menghulurkan bantuan sewaktu anda mula-mula menjejakkan kaki di syarikat tersebut. Jangan bersikap seperti kacang lupakan kulit dan berpijaklah di bumi yang nyata. 

9. JANGAN TAMAK. Berundinglah secara bijak dan berdedikasi atau berbicara secara sopan saat mengajukan soalan apa keistimewaan yang masih boleh anda miliki setelah berhenti kerja. Awas! Jangan terlalu rakus atau menjadi terlalu berkira terutama mengenai pembayaran bonus, cuti atau sebagainya. 

10. JANGAN MENGHANTAR SURAT BERHENTI MELALUI E-MAIL. Sebaiknya berhadapanlah sendiri dengan majikan untuk menghantar surat perletakan jawatan. Jangan sekali-sekali menghantar surat perletakan jawatan tersebut melalui e-mail. Tindakan ini bukan sahaja dianggap kurang sopan tetapi juga boleh mendatangkan masalah kepada majikan dan syarikat kelak.

Sumber: JERING Daily

3 Responses to "Cara-Cara Nak Berhenti Kerja Yang Betul Dan Terhormat"

  1. Gua hari tu hantar SMS je kat bos masa nak berhenti kerja..gaji dah berbulan tak bayar..padan muka!

    BalasPadam
  2. Dulu minta penangguhan 15 hari untuk kemaskini tugasan tetapi malangnya dihumban dengan kerja-kerja baru. Mengambil pengajaran daripada peristiwa tersebut, sy tidak lagi mahu hantar notis sebulan sebaliknya surat letak jawatan berkuatkuasa serta merta.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D

    BalasPadam