Gara-Gara Bapa Cuai, Anak Kecil Terkunci Dalam Kereta

tinggal-anak-dalam-kereta
SEREMBAN - Tindakan seorang lelaki meninggalkan dua anak kecilnya berusia 1 dan 3 tahun dalam kereta ketika berurusan di bank, nyaris mengundang padah apabila kedua-duanya terperangkap dalam kenderaan itu hampir sejam.

Kejadian kira-kira 8.40 pagi di hadapan sebuah bank dekat Garden Homes, Seremban 2, di sini, berlaku selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Perodua Alza yang enjinnya masih hidup, terkunci dari dalam menyebabkan anggota bomba dan penyelamat dipanggil bantu menyelamat.

Ketua Operasi, Pegawai Bomba Kanan II, Md Zin Salleh berkata, sebuah jentera membabitkan enam anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Seremban 2 dikejarkan ke tempat kejadian selepas pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira 10 minit kemudian.

Setibanya di lokasi kejadian, katanya, bomba mendapati kedua-dua kanak-kanak terbabit sedang leka bermain sesama sendiri, manakala kenderaan milik mangsa sudah dikerumuni orang ramai.

“Kita cuba memanggil dan menarik perhatian kedua-duanya, lebih-lebih lagi si abang supaya membuka kunci pintu dari dalam, tetapi tidak berjaya berikutan kedua-duanya masih kecil dan belum memahami insiden menimpa mereka.

“Cubaan kita membuka kesemua pintu guna dawai besi juga tidak berhasil akibat dihalang sistem keselamatan pada MPV itu,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Md Zin berkata, keadaan itu memaksa si bapa pulang ke rumah di Taman Bukit Galena, kira-kira 10 kilometer dari tempat kejadian dengan menaiki van bomba untuk mengambil kunci pendua.

“Beberapa anggota juga pergi bersamanya untuk menghulurkan bantuan jika diperlukan, memandangkan si bapa turut tertinggal kunci rumah dalam kenderaan itu.

“Tindakan memecahkan tingkap merupakan jalan terakhir sekiranya keadaan benar-benar mendesak, misalnya si bapa gagal menjumpai kunci pendua atau kedua-dua anaknya mula tidak sedarkan diri akibat lemas,” katanya.

Menurutnya, masalah itu bagaimanapun dapat diselesaikan kira-kira 45 minit kemudian apabila si bapa datang kembali bersama kunci pendua.

“Pemeriksaan ringkas kita terhadap kedua-duanya mendapati masing-masing dalam keadaan sihat.

“Justeru, kita ingin mengingatkan ibu bapa agar tidak meninggalkan anak-anak dalam kenderaan tanpa pengawasan orang dewasa, seperti berlaku hari ini (semalam) bagi elakkan perkara tidak diingini,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

0 Response to "Gara-Gara Bapa Cuai, Anak Kecil Terkunci Dalam Kereta"

Catat Ulasan